Gammal färg

Jag har börjat bläddra lite i såna där julmagasin
som alla tidningar med självaktning extrasäljer så här års.

De ska ju verkligen kunna ge mig Den Rätta Stämningen.
Men si det gör de inte.
De är så vackra, uttänkta och moderna
att jag inte berörs ett dugg.

Att allt sedan brukar gå i årets julfärg
gör mig synnerligen fundersam.

Jag tycker ju att julfärgerna är
julrött och julgrönt.
Vilket år det än är.
Visst kan man komplettera med exempelvis
guldigt, silvrigt och ibland till och med blått.

Men rött och grönt
det är själva basen.
Ja mer än basen faktiskt.

Så om ett magasin talar om att
'I år går julen i svart'
så säger jag; Tror inte det!!

Det julmagasin som sätter igång jullyckan här
är 'Allt om Julen' anno 1973
Ohh den är helt ljuvlig.

Den är helt sönderbläddrad
och därför istoppad i plastfickor.

Den talar om att lussebullar inte tappar smak i frysen,
den använder ord som husmor
och uppmuntrar just husmor att använda halv-fabrikat
så att hon inte sliter ut sig inför helgerna.

Även om jag erkänner att sjuttiotalets egen brandgula färg
dyker upp här och där
så är det i alla fall julrött och julgrönt som dominerar.

Japp, det är julmagasinet för mig.
Kärringen mot strömmen vill inte vara modern alls.
Jag vill vara gammaldags,
kanske med något litet halvfabrikat
typ bruna bönor.

Men framför allt,
min jul går i rött och grönt,
med något litet blått.......

kram
ingla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0