Insiktsfull dotter

Sol har ju börjat Universitetet.
Hon är minst lika slut som jag
med alla nya intryck, människor och krav.

En ny kontakt är CSN.

När Sol var 8 började jag plugga till lärare
och min enda inkomst då var ju studielånet.
(OBS Inga extra pengar för ålder eller barn, som det finns nu)
Uppenbarligen lyckades jag få det att gå ihop,
vi sitter ju här.

Sol fick brev från CSN häromdagen
där hon bland annat kunde läsa vilka datum
som studiemedlet betalas ut.
Vi pratar i telefonen:

-Och precis som du sa mamma
så kommer den sista utbetalningen för året
dagen innan julafton.
Så knäppt!!
(Jag hade nämnt under våra prat att det kan vara bra
att hushålla under hela terminen och fördela vettigt
eftersom pengarna kanske kommer lite galet och i konstiga summor...)

-Dagen innan, fortsätter Sol, det är ju knäppt.
Jag håller hummande med.
Då säger min underbara unge:
-Tack mamma, för att det märkte jag aldrig!
-Va, svarar mamman lite förvirrat.

-Tack mamma, för att jag aldrig märkte
att dina pengar inte kom
förrän dagen innan julafton!

Vilken unge va??!!

(Och må hon aldrig behöva vara mamma och leva på studielån!!)

kram
ingla


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men din unge är ju helt fantastisk! Ooooh, om några av de bortskämda studenter jag träffar kunde få åtminstone en enda liten droppe av hennes godhet!



Sol – du är helt enkelt bäst!



Kram BJ

2009-08-19 @ 21:58:34
Postat av: Monica

Jag säger bara: VÅRA UNGAR!

2009-08-22 @ 09:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0