Sanningar, värderingar och annat jobbigt.

Min dotter har sedan länge hela Vänner-paketet.

Alltså tv-serien Vänner på dvd.

Denna torterar hon mig med både nu och då.

Och visst finns det guldkorn.

 

Ett guldkorn tänker jag på idag:

Rachel säger till Phoede att hon beundrar

Phoebes värderingar och principer.

”För jag har inga”, säger hon.

Jag skrattar rått och igenkännande där.

För det anser jag att även jag saknar.

 

Men så dyker det upp lite irriterande små övertygelser

som jag har svårt att se förbi.

  • Man är fan inte dum mot de som är mindre.
  • Sparkar du på någon som ligger, ja då är du bara värd ett stilla förakt.
  • Om du vet bättre, då måste du göra bättre.
  • Jag måste stå för vad jag säger.
  • Var konsekvent mot ungar och hundar.

 

Som du märker kan jag minsann prestera en liten lista,

Men det betyder inte alltid att jag gör som jag vill.

Just nu har jag nog mest problem med det där konsekventandet mot ungar.

Jobbsitsen gör inte det enkelt precis.

 

Fast å andra sidan har jag jättesvårt att följa;

Om du vet bättre så måste du göra bättre.

För det är ju solklart att jag vet bättre än vad jag gör – i mycket

 

Hmpf inte så bra betyg alltså…

Men jag sparkar fasiken inte på de som ligger

Och jag gör allt jag kan för att inte köra över

de som är mindre, tystare eller osäkra.

 

Och så kastar jag mitt skräp i papperskorgar.

Det får jag nöja mig med idag.

 

Kram

ingla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0