Natt och dag!

Tänk så olika det kan vara......

Ja, jag har ju nämnt Min Skattkammare
vid ett flertal tillfällen
här på bloggen.

Det beror på två anledningar:
Butiken är underbar
och har vackra saker
som jag har råd med!

Ägarinnan/konstnärinnan
har blivit en vän.

När du kliver in i den lilla butiken
så tittar Kicki fram från "rummet där bakom".
Hon får dig att känna dig välkommen,
pratar lite
och sedan låter hon dig vara.

Hon har lyckats hitta rätt
i den svåra balansgången
att vara tillgänglig men inte påträngande.

Det kan ju vara lite svårt annars
att gå in i små butiker på landet.
Det känns ibland som om
man kliver in i folks hem
och man känner sig dum om man inte handlar.....

Det finns mycket vackert hos Kicki.
Faktiskt så hittar jag alltid något nytt,
ibland för att jag missade det gången innan.
Men det känns aldrig som om man blivit inslängd
i en klädkammare hos någon som panikstädat,
utan man har gott om plats att titta, pilla och grunna.

Min Skattkammare har ju både "köpegrejer"
som jag säger,
och Kickis egna producerade.
Köpegrejerna är mest inredningsaker
men det finns även smycken och annat.

Häromdagen åkte jag till en annan
sådan här liten butik på landet.
Den har lite andra förutsättningar än Kickis lilla skattkammare.
Det avgörande är storleken,
minst fem-sex gånger så stor.
Sortimentet är inredningsjox
(och kanske kläder).

När jag parkerat
(en stor rejäl parkering)
så började jag dra mig mot huset jag gissade var butiken.

Det stod massor av pryttlar utanför,
dels prydnadssaker som man kan ha ute,
men även en del saker som faktiskt for lite illa i vädret.

När jag drog upp dörren
var jag fortfarande inte säker på
om det var ingången,
eller ens om det var rätt hus.

Jag möttes av ett tungt draperi
som jag var tvungen att fösa åt sidan
för att få bekräftat
att jag kommit rätt.

Innanför, bakom en disk, stod en människa och pratade i telefon
(vilket hon fortfarande gjorde när jag gick).

Jag fick samma känsla
som jag får i mitt källarförråd:
-Låt inte fickor eller detaljer på mina kläder
fastna i något
för då trillar allt!!

Jag är helt övertygad om
att det finns många vackra saker
i denna butik.
Det finns dock ingen möjlighet
att upptäcka dem.
Det finns för mycket!!

Jag tror att butiken till och med
var i två våningar.
Men det fanns ingen skylt
om övervåningen,
och mitt för trappan stod ett element.

Men ljuden uppifrån
fick mig att förstå
att det fanns ett par modiga kunder
däruppe.
(Och jag tror alltså
att det fanns kläder där uppe)

När jag kom ut
kände jag lättnad.
Hit åker jag nog inte igen.

Men kommer du och hälsar på mig,
då blir det apselut en tripp
till min Min Skattkammare!!!

Tänk vilken skillnad det kan vara!!

kram
ingla

Kommentarer
Postat av: Anne

Jag gillar också att gå omkring i butiker på landet som är lite annorlunda. Var på ett ställe häromhelgen som var just som det du beskriver....men vi kom inte ens in för det var stängt och det kändes som man var i deras trädgård och snokade. De hade tusen saker utanför butiken som rostat över vintern...lite ödslig känsla...Ska göra ett nytt försök längre fram..

Du ska absolut ta fram dina ärvda lakan, vilken skatt! Att de tom är hemmavävda, det är häftigt.

Jag har köpt så många nu så jag kan öppna butik snart..hehe...har samlat i många år och nu råkar det vara väldigt trendigt. Kul tycker jag!



Ta hand om dig och ha en skön kväll!

Kram!

2010-04-24 @ 20:22:44
URL: http://levaidag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0